tisdag 17 oktober 2017

Städa ur växthuset för vintern

En av mina andra sämsta egenskaper är att avsluta något... Jag brukar skylla på att jag får separationsångest men jag misstänker att det egentligen är ren intressebrist blandat med lättja...
Att avsluta just odlingssäsongen bär mig verkligen emot! 
Det blir så tydligt att odlingsåret går mot sitt slut och att vinter är på väg. Det finns så många olika moment i att avsluta odlingsåret och det här med att städa ur växthuset är ett av de viktigare...

Allra först brukar jag försöka ta mig i kragen och fundera på om jag bokfört det jag behöver inför nästa odlingsår, om inte, ta några bilder och försök göra anteckningar på dom så att du får kontroll över vad som växte vart och vilka delar av odlingen som ska ändras eller vad som var extra smart... Det känns alltid som om jag ska komma ihop det till nästa odlingssäsong, men ack vad jag inte gör det...

1. Att riva ut alla gamla tomater och bränna det.
- Jag lägger det i en eldningstunna och sen väntar jag till en lugn och fuktig dag då jag tänder eld och grillar marshmallows med barnen över elden, då blir det iaf lite roligt...

Om det finns tid och möjlighet efter att jag tagit bort det som inte kan komposteras så brukar jag släppa in hönsen i nån vecka. Dom städar upp ordentligt bland alla småkryp och får sig samtidigt ett skråmål...

2. Ta ut alla andra överblivna växter och lägga allt på komposten.

3. Ta bort alla hinkar och krukor som gömmer sig kvar i ett växthus.

4. Gräva rännor för att dumpa bokashi landen i under vintern

5. Städa av duken, då jag faktiskt tänkt att jag ska ta ner den, vika ihop och förvara inomhus (känns smått osannolikt men inget är omöjligt)

6. För att städa av växthuset efter eventuella sjukdomar hittade jag en jättebra länk här: 
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT004/FVT004.HTM


- Fundera på vad som ska odlas nästa år :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar