tisdag 10 oktober 2017

Rådjur - mina fiender

Vem satte käppar i odlingsåret 2017?
I mitt fall var det jag själv, rådjuren och sniglarna... Mig får jag ju dras med, kanske kan försöka få fram någon sorts bättre version av mig själv till odlingsåret 2018, men sniglarna och rådjuren kanske är lättare att ge sig på :)


Rådjur må vara söta fridfulla djur men jag vill faktiskt inte ha dom i min trädgård, än mindre i mina odlingar...

När rådjuren dragit fram genom mina land äter dom av blasten på det dom behagar, här ä fanfavoriterna morotsblast och rödbetsblast, dom är dessutom ganska klantiga när dom ska äta blasten så det hör till vanligheten att dom drar upp hela plantan...

Koriander skövlar dom som om dom var en asiatisk mästerkock, jag har inte sett ett strå koriander på månader...

Pelargonerna som står på trappan gnager dom av alla blommorna på, precis på samma sätt som en obstinat tvååring plockar blommor, genom att knipsa av blomman högst upp på

När jag parkerar ett sovande barn i vagn för att kunna jobba i trädgården några timmar på kvällen står dom i skogsbrynet och skäller på mig för att jag stör deras kvällsmat, så högt så att barnet i vagnen vaknar...

Jag har prövat fårull. Jag trädde upp det på pinnar runt om landet och la det i landet. Jag upplevde att det hjälpte mycket till en början men på slutet när jag hade mycket fint var det som om det slog slint och dom började äta allt dom kom över...

Jag har även prövat med blodmjöl och något som ser ut som gröna tamponger som man ska hänga upp. Även här upplevde jag att det avskräckte dom till en början men det fungerade bara i några dagar i stöten, så det blev ytterligare en sak som jag "borde" göra i mina land och just nu i livet har jag inte så mycket plats för fler borden...

Jag kanske skulle kunna stå ut med detta genom att odla grödor dom inte tycker om och fortsätta med mina små knep, men dom släpar dessutom in mängder av fästingar och där går gränsen. Jag vill kunna peta i landen och ha med barnen utan att behöva plocka fästingar efter varje runda... så nu börjar minsann krigföring...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar