måndag 25 december 2017

Produktiva hönsraser

När jag skaffade höns var det för att jag lessnat på köttindustrin jag ville inte äta varken kött eller ägg där jag inte kände till bakgrunden... Därför blev fokus för mig att hönorna skulle lägga många ägg... Jag vet att inte alla har samma intresse som jag och har insett att det finns ett stort intresse för vackra "prydnadshöns", även jag har ett litet intresse för dessa men har tyvärr begränsat utrymme för individer som inte bidrar...

Dock har jag förvånats över hur få raser (eller snarare linjer hos de olika raserna) det finns som faktiskt värper många ägg och/eller ge kött, på ett effektivt sätt, och hur många raser det finns som verkar vara lite "si så där värpare/köttdjur"... Jag vet att det pågår ett idogt arbete med Silveruddsraserna, magiskt bra avelsarbete och att man även gör ett otroligt bevarande arbete med lantraserna! Men vad gör man egentligen med resten av raserna? Vilka avelsriktlinjer finns och hur följs dom? Hur gör hobby-höns-ägaren för att effektivt skilja producerande hönor från hönor som inte är lika effektiva i avelsarbetet och på så sätt avla fram höns som är producerande...

Jag inser att jag är ute på tunn is, för det existerar hönsraser som har ett värde för andra egenskaper än just goda värpare... Men borde inte även vackra hönor värpa många ägg per enhet köpefoder (för goda fodersökare som kan förse sig själva är ett undantag hos mig)?

Jag har förstått att vissa raser värper sin livs äggproduktion under längre tid och vissa under kortare tid och det är självklart en smaksak hur man vill ha det...

Hybrider och högvärpande raser lägger fler ägg under en kortare period, där har det skett ett tydligt avelsarbete med fokus på ägg, det är inte precis det jag efterfrågar nu...  Nu efterfrågar jag ett generellt avelsarbete, vi verkar vara väldigt många som har hobbyhöns och nu har jag börjat fundera på vad mitt ansvar är i det hela, vad ska jag göra för hönsrasernas skull?

Hur arbetar jag fram effektiva och friska hönor? Hur ska jag göra för att få tag på avelsägg från individer som faktiskt är goda värpare och eller snabbväxande... Kom gärna med tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar