torsdag 14 december 2017

Såpyssla eller julpyssla?

Det är pysseltider, långa kvällar framför brasan men man behöver inte göra små tomtar, man kan planera och förbereda för vårens...
I januari petar jag ner de första fröna med längst utvecklingstid och tiden dit brukar gå galet fort... Så nu tänkte jag va ute i god tid och tänka till på vad det är jag behöver...
För att det ska bli billigt och enkelt finns det en hel del som man kan förbereda och samla på sig, alldeles gratis.

  • Gör egna förkultiveringskrukor av tidningspapper. 
  • Samla på dig några förpackningar att ställa förkultiveringskrukorna i, jag brukar hämta gamla godislådor gratis på närbutiken. 
  • Spara äggkartonger för frösådd.
  • Spara mjölkkartonger för omplantering.
  • Gör egna namnlappar till dina plantor av plastlocken från pepparkaksburken/glassen/bregottet (klipp dom i lagom stora bitar med en liten spets på ena sidan, och klipp i lagom stora bitar för att skriva på, jag brukar klippa i ca 8x0,5 cm)
  • Gör egna namnlappar av gamla persienner, bara att klippa av i lagom längd... 
  • I mina drömmar så har jag en lamineringsmaskin och förbereder alla tomatsorter med en laminerad lapp som jag kan fästa kring stjälken när den vuxit till sig, jag tror att min dröm kanske är någon annans verklighet, jag håller tummarna för det iaf ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar