fredag 1 december 2017

Sådjävulen har mig Julpynta eller så tomater?

Jag kunde faktiskt inte hålla mig längre efter idoga försök att inte stoppa ner frön i jorden måste jag nu erkänna mig besegrad av sådjävulen...

Odlingsåret 2018 har påbörjats och de första tomatfröna är i jorden.
Det är en sort som heter Linda, samt en rysk sort som bara har massa krumelurer som jag faktiskt inte kan få fram något vettigt av alls. Dock är det en tydlig bild på en planta i ett fönster samt har jag fått en ditkluddrad mening på baksidan som jag översatt till "växer bra inne, kan planteras hela året, även under höst." Så det måste jag ju se vad det blir av den...

Jag vet att det är alldeles för tidigt men jag skulle vilja ha några tomatplantor att byta ut adventsljusstakarna mot lagom i Januari och förhoppningsvis har dom tagit sig tills dess... Även fast dom ser otroligt ämliga ut just nu...


Jag vet att jag sagt att jag inte ska så så tidigt, men jag tror att jag har reviderat det något, dels för att det är trevligt att ha lite plantor redan tidig vår och dels för att jag tror att det kan va kul att ha plantor som är i lite olika skeden. Jag inser att det kommer att va trångt  i fönsterna i vår, men till saken hör att jag då kommer att ha tre nya fönster i syd läge, som är gigantiska? Detta måste ju firas med att fylla dom med soltörstande plantor i vår :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar