onsdag 27 december 2017

Våga byta fröer


Jag skulle vilja slå ett slag för fröbyten! Hans Alfredsson hade så rätt "Låt oss byta grejer med varandra"

I Sverige idag har vi väldigt hög skatt på utsäde för hobbyodlare. Svenska fröer är fånigt dyra jämfört med utländska fröer... Ofta är det bra fröer i Sverige, men det är lätt hänt att jag köper på mig massor av fröer som jag sedan inte använder allt av... oftast använder jag bara en väldigt liten del av dem...

Förra året "råkade" jag handla hem över 2000 morotsfröer... helt vansinnigt när man har ett morotsland på 10 kvm... Men då är det bara att byta bort dom... Dels är det alltid roligt att förgylla vardagen för nära och kära... Då och då tvingar jag min pappa att så något nytt genom att skicka med honom lite fröer och sedan ha täta förhör på hur just hans morötter tar sig :)

Det vettigaste sättet är dock kanske att byta bort dom, köp några säkra kort (eller ännu bättre, ta eget utsäde) hoppa sedan på en trevlig fröbytarkedja, det fungerar som ett kedjebrev, men när kedjan kommer till dig byter du fröer enligt reglerna för paketet och sedan postar du vidare till nästa på listan...
Vart hittar man då fröbyteskedjor? Gruppen, "Frörebellerna" på facebook är mitt bästa tips https://www.facebook.com/groups/rebellerna/?fref=nf
Eller varför inte starta en egen frökedja? Låt oss byta grejer med varandra! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar