onsdag 6 december 2017

Vilka grödor lämnar rådjuren ifred?



Många av oss sitter och planerar inför odlingsåret 2018, för att lyckas kanske vi måste anpassa oss lite efter våra förutsättningar.


Jag har haft stora problem med rådjur och för att dom ska minimera skadorna har jag försökt mig på
diverse olika knep... Det enklaste knepet är dock att odla sånt som dom inte tycker om...

Jag har under några år studerat rådjurens glupska aptit och försökt att utröna vad det är dom lämnar ifred...

I mina odlingar så har följande grödor klarat sig från de glupska rådjuren:

  • Sparris 
  • Viss sorts kål, särskilt tidigt på säsongen, under hösten bör man vara mer försiktig, då blir rådjuren hungrigare och hugger gärna in i det som finns kvar i landen.
  • Bondbönor
  • Lök
  • Morötter (dock så äter dom viss morotsblast och då drar dom upp morötterna) 
  • Rädisor kan klara sig i stor utsträckning, hos mig har ett fåtal gått åt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar