torsdag 10 augusti 2017

Hjälp tomaterna att mogna (snabbare)



Sommaren har varit en av de sämre på länge. Delar av Sverige har varit otroligt blöta medan andra har haft det kallt...
Jag tillhör delen som haft det kallt,  väldigt kallt... I slutet av juli hade vi flera kvällar som droppade till 10 grader redan innan solen gått ner :/
Växthuset är fullt av växter som är redo för att få mogna men solen och värmen lyser fortfarande med sin frånvaro...

Då har jag några tips för att få igång det hela, eller kanske snarare avsluta det som påbörjats, så att tomaterna mognar och blir röda...


1. Locka plantan med ett moget äpple. Lägg in ett övermoget äpple nära tomaterna i växthuset. Det avger en gas (etylen) som stimulerar tomaterna till att mogna. Tidigare år då jag använt mig av knepet har jag tagit ut äpplet efter några dagar när det kommit igång har jag tagit in det, för att allt inte ska mogna samtidigt...men i år har det legat där i en dryg månad...och jag har inte haft någon gigantisk skörd av mogna tomater...

Om du inte har ett växthus och börjar bli desperat så knyt en påse runt plantan med ett moget äpple i påsen, runt hela plantan eller runt ett gäng tomater.


2. Ta tillvara det ljuset som finns, se till att du tar bort så mycket blad som möjligt av de som är ivägen för solen. Gå gärna till växtplatsen flera gånger per dag för att se vilka blad som skuggar tomaterna och nyp bort dem. Vetenskapligt brukar man komma fram till att knappt 20 bladpar brukar va optimalt för en planta. Dock har jag skurit ner dem mycket mer de gånger då jag anser att det viktigaste är att få mogen frukt. Ibland hänger jag även fram tomaterna framför bladen :)

3. Spara på värmen, håll växhusdörren stängd, ge plantan lite extra bubbelplast eller bädda in plantan i fiberduk. Allt för att få den att hålla värmen bättre...

4. Ta bort småkart och nya blommor för att få plantan att fokusera på det som kan bli klart. Låt inte plantan lägga energi på att producera massor av nytt om du misstänker att det snart är slut för säsongen. Knipsa av allt nytt och låt den fokusera på de större frukterna. 

5. Ta in det som inte hinner bli klart, lägg det i ett vart soligt höstfönster eller ännu bättre, häng dom i solljus, så kommer du att ha mogna tomater lite då och då under den kommande månaden... Det här är faktiskt helt underbart, att i november kunna skära upp en mogen tomat som man äter tillsammans med en höstig kantarellmacka... 

Dela gärna med dig om du har fler fiffiga tips :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar