fredag 19 januari 2018

Inventera dina fröer - med en inventeringslista!








-->



Håll koll på vad du har hemma - köp inte mer än vad du kan så :)

Att ha koll på vilka fröer som finns hemma och vad som EGENTLIGEN behöver köpas är ett väldigt bra sätt att hålla nere kostnaden för inköp... Jag som tex tydligt ser att jag har 46 olika sorters tomater som jag har tänkt att odla i år inser att jag (kanske) inte behöver köpa just tomater...

Men hur gör man då för att hålla ordning?

Jag har letat efter ett lämpligt hjälpmedel men kommit fram till att en vanlig excellista kanske är det bästa för mig... Jag har gjort en mall där jag antecknar allt jag har hemma, såhär ser den ut hos mig... Om du vill ladda ner min mall för att fylla i själv så är du välkommen, du hittar länken här.

För att få fram listan, öppna google dokumentet, skrolla längst ner och se till att du har öppnat arket som heter fröinventering:

Många av oss har en fröskatt som inte är att leka med! Jag värderar min fröskatt otroligt högt, men förvara den i en IKEA-påse och sorterar in omgångar av det i en så-pärm, så-pärmen är till för att jag ska få en översikt över månadens kvarvarande projekt. Tyvärr ger det dålig översikt som i sin tur leder till onödiga köp... Nedan ser du min magiska IKEA-påse med massor av små påsar i, men med hjälp av inventeringslistan har jag koll på vad som verkligen finns där i...perfekt när jag ska nätshoppa fröer, då slänger jag ett öga på listan och tar bort det jag faktiskt redan har hemma...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar