lördag 6 januari 2018

Ryska vintersådder - del 1

Det blev en hel del frågor på vad det är för ryska stjärnor som jag vågar mig på att vinterså...
Jag hinner inte gå igenom allt nu men jag kör en halv sammanfattning på vad som hamnade i jorden från första lådans fröpåsar...

Att tillägga för att få lite förståelse så har jag väldigt intressant kommunikation i den här odlingen, jag kan ingen ryska och översättningen från ryska går via en totalt odlingsointresserad...

Morötter jag jag sått ett antal olika sorter, bland annat en som översatts till "Skaka styggt" hur nu det kan vara ett namn på en morot?! Den ska vara en pålitlig tidig sort som tidigt ska ge ganska stora morötter... Vi får väl se...

Jag har även sått Losinoostrovskaya, den verkar inte vara något speciellt, "bara" en pålitlig rysk kulturarvsmorot som sägs ha hjälpt landsbygden genom några tuffa år...


Mangold hittade jag en sort som översattes till Lila vår som jag blev sugen på att testa, den ska ha lila stjälkar och möjlighet att ge en tidig skörd om plantering sker under hösten... 

En sallad som jag petade ner i jorden har vi översatt till "Gyllene ballongen" , den blir ett grönt klot och jag har stora förhoppningar på att den ska bli väldigt tidig... 

När jag får lite mera tid ska jag gå igenom resterande vintersådder, där ingår även några perenner... Jag tänkte även återkomma med ryska namn när jag har kommit på hur jag ska kunna skriva in kyrilliska tecken...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar