söndag 7 januari 2018

RIR som kombiras

Jag håller på att jobba mig igenom ett gäng raser för att utvärdera vilka raser jag ska ha i längden...
RIR är ytterligare en av dem som jag gör en snabb utvärdering av...



På bilden är det största ljusbruna ägget det som ligger klockan 4 på bilden.


Ägg
- Började värpa medeltidigt, drygt 6 månader gamla.
- Bra äggvikt, dom ökade i äggstorlek snabbt och mängden ägg ökade också snabbt.
- Ok värpare, betydligt mycket bättre än mina Sussex! Inte lika effektiva som hybriderna.
- Stora bruna ägg.

Kött
- Helt ok att flå, lättare än Sussex.
- Växer förvånansvärt fort!
- Slaktvikt 1,3 kg vid 6 månader, 1,9 k vid 9 månader. Vid sex månader vägde dom i snitt 150g minder än Bressar som va precis lika gamla. Dom vägde ca 200 g mer än Sussex i samma ålder.
- Fint, gott, medelljust kött, med bra köttsmak.


Sammanfattning 
Trevlig ras som är ganska duktiga fodersökare och känns ganska självgående. Mina blev inte så tama, dom håller sig på lagom avstånd från altanen... Bra med kött och bra med ägg. Tyvärr tycker jag att dom är lite tråkiga i färgsättningen, både på hönsen och äggen, men det kanske jag får leva med.
En ras som jag absolut kommer att överväga att ha som kombiras då jag tycker att dom klarar av de grundläggande egenskaperna jag vill ha dvs bra med ägg, stora slaktkroppar, ok att handskas med och lätta att flå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar