onsdag 10 januari 2018

Ording bland fröerna...


Att få lite ordning bland fröerna är och förblir en utmaning för mig. På något konstigt sätt blir det bara fler och fler sorters fröer att hålla rätt på, en stor del av dom ska sås under flera perioder.

Jag har en stor pärm med en plastficka för varje månad, maj och juni månads plastficka förvandlas ofta till en glasslåda för att det blir på tok för många fröer.
I januari fickan lägger jag de fröer som ska sås i januari, det är chili, kronärtskocka, sparris, paprika och physalis i mitt fall.


Februaris plastficka fylls med tomater, rotselleri och paprika.

Jag brukar försöka att ägna några kalla vinterkvällar åt att planera sådden. Jag tar mig an varje frö jag har och tittar på om det är något jag ska så en eller flera gånger, ska den sås flera gånger så flyttar jag den till nästa så-månad så fort jag är färdig med den aktuella så-månaden... Tex så ligger rädisorna i april, när jag sått klart i april/ i slutet av april så flyttar jag rädisorna till maj, så håller jag på så...

Under de intensivaste perioderna sorterar jag alla fröer för en månad i kategorier och och sår utifrån kategorier, tex paprika, chili och tomater sorteras tillsammans för dom sås på varm såbädd medan gröna blad som vintersallad och spenat sorteras i en annan påse för dom sås i kall såbädd...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar