onsdag 3 januari 2018

Vinterså ryska grödor - nu kör vi!


Odligsåret 2018 kommer att gå i österled...
Jag har fått pippi på ryska grödor... Varför? Jo jag har fått för mig att dom klarar vårt klimat på ett bra sätt och att det är en guldgruva som jag inte har upptäckt tidigare i livet... Så nu blir det upp till bevis. 
För att riva av startskottet på odlignsåret 2018 har jag massor av fina ryska grödor som lämpar sig för just höstsådd.

Hur gör jag då? 
Jo precis som när jag sår på våren men då hösten är mörk och ruggig sker det vanligtvis iklädd regnrock, pannlampa och en ovanligt glad podd eller talbok i öronen... 
1. Jag gräver lite lagom i landet, se till att det har fått lite extra näring, bokashi är toppen men kompost eller gödsel gör samma jobb :)
2. Se till att rensa bort ogräs, det stjäl näring och i värsta fall frösår det sig och ogräs i oändlighet är totalt värdelöst! 
3. Jämna till ytan
4. Va noga med att göra raka linjer och så i dom (här har jag problem för jag är inte så rak av mig, men jag försöker verkligen för det är så mycket lättare att se vad som är grödor och vad som är ogräs i vår!!!) 
5. Märk upp vad det är du sår
6. Ta ett kort, höststormarna och vintersnön brukar kunna vara elakare än vad man tror, det finns inget förargligare än att stå där som en guldfisk i vår och inte komma ihåg i vilken ände av landet man redan petat ner fröer... (Tro mig, jag upplever guldfiskkänslan flera gånger varje odlingssäsong, det är så förargligt) 
7. Gör det så sent du bara vågar, när fröerna hamnar i blöt jord är det alltid en viss risk att dom ruttnar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar