torsdag 26 april 2018

Balansen mellan täckodling och sniglar

Täckodling är helt magiskt, fördelarna är många:  
  • Vi slipper mycket ogräs och sparar därför dyrbar tid på att rensa ogräset. 
  • Vi kan vattna mindre då jorden som är täckt inte släpper ifrån sig lika mycket vatten som bar jord gör.
  • När vi täcker jorden med organiskt nedbrytbart material kan vi passa på att göda jorden, tex gräsklipp är så näringsrikt att du knappt behöver göda med något annat under hela säsongen. 

Dock har jag problem med att täckodla för när jag täcker flyttar sniglarna in hos mig. Det är väldigt tydligt att ju mer jag täcker, desto mer sniglar får jag in.
I årets odling ska jag fokusera på att få bukt på mitt snigelproblemet så jag kommer att börja med att vattna mer frekvent med nematoder. Jag har redan lagt snigelfällor och ferramol för att hålla efter dom från start.... Dock vet jag att det där med frekventa nattliga räder med pannlampa för att jaga sniglar inte riktigt är mitt största intresse i livet... där drar jag nog gränsen... 

För att minimera snigelarna gör jag följande i min odling
  • Täcker med material som är lätt att lyfta på och leta under.
  • Byter täckmantel när sniglarna har gömt sig under det i för stor mängd, då rafsar jag ihop allt och lägger i nytt. (det gamla hamnar hos hönsen innan det går till komposten.
  • Tar död på alla sniglar jag ser.
  • Nu blir det även kamp med Ferramol och nematoder

Hur hittar du balansen mellan täckodling och sniglar? Vad gör du för att täcka utan att bli överöst av sniglar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar