fredag 27 april 2018

Bokashi som surdeg – del tre

Nu har mitt experiment med Bokashi som surdeg fått fortgå i nästan nio månader så det är god tid för en ordentlig utvärdering.
Jag har gjort bokashi genom att tappa ur lakvattnet från den tidigare hinken och hälla den över nästa hink, på samma sätt som man använder bokashiströ, men istället för att köpa strö har jag använt lakvattnet, om och om igen. När jag fyllt en hink, ställer jag undan den och tappar den på lakvatten, lakvattnet häller jag i nästa hink som jag fyller med köksavfall i köket. Jag har alltså inte använt bokashiströ i hinkarna på 18 hinkar, 9 månader.
Vi fyller en hink på ca 2 veckor så jag har alltså hunnit med ungefär 18 hinkar på de nio månaderna som jag testat.
När jag gjort jordfabrik av jorden blir den jord på samma korta tid som Bokashi som jag använt strö till.

Jag har hunnit plantera om plantor i jorden från ”surdegsbokashin” och jämföra med plantor som är omplanterade i vanlig Bokashijord. Dom blir precis lika fina, alltså verkar det inte vara någon skillnad på näringshalten i jorden…
Jag har vattnat med lakvatten från strö och lakvatten från lakvatten och det blir ingen skillnad i blomsättning på mina växter.

Dock får jag ändå göra avsteg från experimentet nu, för nu luktar det lite för mycket. Det är den enda skillnaden jag märkt, när jag kör surdegsvarianten och lånar in bakteriekulturen från föregående hink blir lukten inte lika försumbar som med strö och efter 18 hinkar har det blivit värre än vad det var precis i början… Därför har jag nu bestämt mig för att avsluta experimentet och börja använda strö igen. Dock tänkte jag testa att använda lite strö och mycket lakvatten och på så sätt kanske hitta någon sorts terrorbalans mot lukten J
Och står man ut med att det luktar lite så kan man hålla igång en ”gratis” Bokashi på bara lakvatten.

Läs om de två första delarna av experimenten här:
Bokashi som surdeg - del 1
Bokashi som surdeg - del 2


1 kommentar:

  1. Vad roligt och intressant att du skriver hur det gått i ditt experiment. Har själv just startat en bokashi och tyckte detta var väldigt intressant och roligt att veta att det verkligen funkar! :D

    SvaraRadera