tisdag 10 april 2018

Tomatplantan överlevde -4

För några veckor sedan offrade jag en tomatplanta i tunnelväxthuset som jag bäddade ner under fiberduk, tillsammans med värmekabeln. Den verkade klara det ok första natten, då vi hade -9 men andra natten sjönk temperaturen till -12 och tomatplantan blev till en liten grön fläck…

Nu har vi haft betydligt mycket trevligare temperaturer så jag offrade en ny planta. Den här gången planterade jag ner den i bädden, istället för att som tidigare ställa den uppe på bädden. Värmekabeln ligger i jorden och jag har fortfarande värmen på.  När jag hade planterat ner plantan la jag fiberduk över och sen toppade jag med mitt tvåglasfönster som jag har för att hålla inne värmen på nätterna. Egentligen skulle det vara mycket effektivare att ha isolering som täcken, halm eller gammal isolering på plantorna på natten, men jag har alldeles för mycket för mig i livet för att hinna springa runt och stoppa om plantor på kvällarna, och sen dessutom släppa ut dom igen på morgonkvisten, så jag får nöja mig med att ha ett fönster med något sämre isoleringsförmåga…

Jag lämnade min fina lilla planta nedgrävd och nerbäddad. Natten bjöd på -5 grader och jag glömde helt bort min lilla planta dagen efter och det var först på eftermiddagen som jag fick för mig att gå ut och titta till den. När jag kom ner såg den helt oberörd ut, precis lika söt som när jag lämnade den, efter en natt med -5 grader! Det ska bli så spännande att se hur den tar sig jämfört med sina syskon som står kvar inne i den svala trygga källaren…om den nu överlever...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar