tisdag 17 april 2018

Bygga en egen äggkläckningsmaskin


Helt ofrivilligt var jag tvungen att bygga en äggkläckningsmaskin av det jag hade hemma när mitt kretskort brann av på min älskade King Suro (jag har beställt ett nytt men det tar tid att skeppa...)

Söndag morgon larmade maskinen och regleraystemet för temperaturen hade havererat.  Jag försökte lösa det genom att koppla en dimmer på den befintliga äggkläckningsmaskinen, dock var det väldigt svårt att få en temperatur som inte svängde så mycket.

Tiden var knapp och en söndag ute på landet är reservdelar inte direkt ett alternativ :/

Jag fick göra en Kajsa Varg, vad behövs:
- Rätt temperatur, något som kan hålla och reglera temperaturen,  så nära 37 grader som möjligt.
-Rätt fuktighet, brukar ligga på ganska bra nivå de första 17 dygnen,  så där har jag längre tid på mig att klura ut en reglering, men det kan jag lösa med blöta disktrasor om jag inte kommer på något lämpligare...

Då hämtade jag min värmematta för växterna och lindade den runt äggen men den orkade inte riktigt upp 37 grader, min källare är kall som den är och jag vill ogärna ställa äggkläckningsmaskinen i boningsdelen av huset då mina barn är väldigt nyfikna och klåfingriga...

Hemmabygget:
Jag hämtade in grislampan och kopplade den till termostaten som jag använder till min värmematta för odlingen...

Jag försökte hänga lampan på en höjd så att temperaturen under den hamnade så nära 37 grader som möjligt, då slipper lampan att slå på och av onödigt många gånger...

Som tur är står äggen i källaren för det blir ett himla disco när lampan slår på och av precis runt 37 grader... Det blev ett helt annat sorts experiment,  vi får se om det blir några kycklingar.

För att få rätt luftfuktighet har jag tänkt att spruta vatten på lite trasor sommar får lägga runt om, men det är först aktuellt de sista dagarna innan kläck. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar