torsdag 19 april 2018

Få jorden att reda sig på nån dag!

Den värsta vätan i jorden gör att jorden blir väldigt geggig och svår att bearbeta, man säger att jorden rett sig när den är redo att sås i. 

Tecken på att jorden inte "rett sig"
  • Den är tung att gräva, 
  • Kladdar ihop och fastnar som stora lerkokor när du gräver i den, 
  • Stövlarna blir geggiga
  • Verktygen är svåra att få rena


Hur gör man då för att få lite styr på jorden så att du kan så så snart som möjligt?!  
Det gäller att få den lite varm så att den torkar upp, så fort den torkar upp blir den lättare att bearbeta. Du får även hjälp av maskar och småkryp som letar sig upp i den ytliga jorden och luckrar den åt dig... 

Det första jag gör med mina land är att skotta av eventuell kvarvarande snö, nu är jag less på snö och vill börja odla istället... När snön är borta gäller det att få upp värmen i jorden så att den torkar ur. (för att det ska va möjligt måste tjälen ha gått ur jorden)
När jag ska få jorden att reda sig så täcker jag den, ju varmare den blir desto bättre brukar det vara för mig, jag använder fiberduk och tycker att det fungerar riktigt bra, det räcker med ett par dagar under fiberduk och sen kan jag så i landet... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar