tisdag 24 april 2018

Nu planterar jag ut Lidl-träden och Lidl-buskarna

När planterar man ut dom billiga lidl-träden..?
Efter att ha läst på, pratat runt med kunniga gamla rävar och funderat lite själv kom jag fram till att jag skulle försöka att pricka in utplanteringen:

·         Innan mina träd/buskar satt för mycket löv, jag vill ha så lite löv som möjligt eftersom det kommer att kräva avhärdning
·         Gärna efter den sista nattfrosten men eftersom det kan vara så sent som i Juni här ändrade jag mig till – minimal risk för nattfrost
·         När klimatet ute verkar ha kommit in i en något stabil trend, det är stor påfrestning för träd att planteras om, därför är det viktigt att minimera påfrestningarna och temperatursvängningarna.
·         Så snart som möjligt, jag ser en stor risk med att vänta för länge, inga träd/buskar mår bra av att stå och stampa i de elakt små krukorna jag valde…

Jag har följt väderrapporterna, nästan slaviskt och funderat fram och tillbaka, nu fick jag en lång period där det ska vara relativt svalt på dagarna och (antagligen inte minusgrader på nätterna) vi har legat mellan 3 grader och 11 grader, vilket jag tycker är ett ganska liten skillnad på temperatur på natten och på dagen…

Hur gjorde jag då? Först grävde jag stora hål, så stora jag bara orkade, ca 60 x 60 cm. I fruktträdgården är det väldigt svårgrävt med lerig jord och mycket sten, men det visar bara på hur otroligt viktigt det är att gräva där… Jag borde ha grävt mer men ni vet , man borde alltid gräva djupare, springa fortare, bära mer…

När hålet var grävt hämtade jag mina små pinnar och rejält med fin jord. Jag har finjord som är sållad och mald från en åker i närheten, den blandar jag upp med hästgödsel och hackad halm blandat med hönsgödsel från hönshuset.

Jag försöker vara noga med att lägga gödseln lite längre ifrån rötterna så att dom inte ska brännas. Jag fyllde upp hålet ordentligt med jord och såg till att trädet stod rakt. Därefter hämtade jag lite hönsnät och satte runt de minsta stackarna för att kunna skydda dom mot rådjuren.

Mina amerikanska blåbär och mitt aprikosträd hade satt väldigt mycket blad. Dom började jag med att avhärda i skuggan under något dygn, när de väl var planterade hämtade jag en gammal spetsgardin som jag trädde över dom som skydd mot solens tuffa strålar.

De första året är det viktigt att vattna extra mycket. Nu på vårkanten har jag inte hunnit ta fram vattenslanen så vattningen blir ett träningspass. För att få en rejäl mängd brukar jag försöka vattna 2 kannor om dagen i en vecka, 1 kanna om dagen i ytterligare en vecka, därefter vattnar jag var annan dag i en vecka sen låter jag det avta mer och mer, efter någon månad stödvattnar jag bara lite då och då när jag tycker att det är väldigt torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar