onsdag 21 februari 2018

Bresse som kombiras

De ljusa äggen är Bresse, det bruna är en gammal värphybrid som verkligen värper stora ägg, så de unga Bressarna har fin storlek på äggen! 




Jag håller på att jobba mig igenom ett gäng raser för att utvärdera vilka raser jag ska ha i längden...
Nu blev det dags för utvärdering av vit Bresse

Ägg
- Dom börjar värpa tidigt (v 20-25) och är relativt duktiga värpare, nästan ett ägg per dag.
- Dom är vilsna i sitt värpande, de är dom enda hönorna som inte uppskattar mina reden...
- Små ägg ganska länge, men så började dom ju värpa vansinnigt tidigt ,
- Ok värpare, betydligt mycket bättre än mina Sussex! Inte lika effektiva som hybriderna.
- Stora bruna ägg.

Kött
- Lätt att flå vid 6 månader, lite svårare att flå vid 9 månader.
- Växer förvånansvärt fort!
- Slaktvikt 1,45 kg vid 6 månader, 2,4 kg vid 9 månader.
- Fint, gott, ljust kött, med otroligt god köttsmak.


Sammanfattning 
Trevlig ras som har gett ett lite småblåst intryck. Hönorna är väldigt snälla men värper lite vilse när dom är unga. Tupparna har varit lägst i rang och i perioder sovit på golvet tillsammans med kycklingarna?!  Bra med kött och bra med ägg. Tråkigt med vita höns och tuppar, det är ju inte det roligaste man kan ha i livet... Väldigt hungriga men så har dom ju en slaktvikt som verkligen överträffat de andra raserna jag hunnit prova...
En ras som jag absolut kommer att överväga att ha som kombiras då jag tycker att dom klarar av de grundläggande egenskaperna jag vill ha dvs bra med ägg, stora slaktkroppar, växer snabbast av alla jag hittills haft, ok att handskas med och lätta att flå.


Här kan du läsa om Sussex som kombiras
Här kan du läsa om RIR som kombiras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar