fredag 23 februari 2018

Kycklinghörnan måste upp, nu är årets första kläck nära!

Här hemma står kläckaren full och jag inser att det är dags att sätta upp barnkammaren.
Här har jag skiljt det helt åt, kycklingarna får bo i ladugården medan hönsen bor i en sidolänga.



Jag har latat mig och har en plastbotten, som en ram, ovanpå den ställer jag en pallkrage.

Jag klär den med tidningspapper och därefter lägger jag i lite halm/pellets/mossa beroende på vad årstiden bjuder på.

Om det är sommar och varmt brukar jag lägga galler över och ha dubbla pallkragar men nu på vintern brukar jag istället lägga över några gamla fönster på större delen av ytan och så täcker jag bara en liten del med galler. Ovanför ett av fönsterna sätter jag min hederliga gamla värmelampa...

Jag vänjer mina kycklingar med att dricka ur nipplar direkt så jag brukar ha ett par kaninvattenbehållare på låg höjd som kycklingarna får picka vatten ur...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar