tisdag 13 februari 2018

Optimera platsen i växthuset

Mitt i ombyggnadskaoset... 
Då sommaren har varit lite si så där de senaste åren har växthuset blivit min viktigaste tillgång! 
Jag vill få in så mycket som möjligt på mina kvadrat, tidigare har jag nöjt mig med tomater och gurkor men nu trängs dom med bönor, tidiga bladgrönsaker, majs, ja allt möjligt pressar jag in! 


Måtten jag har på min tunnel är 8x3 meter. Föregående år hade jag en mittgång och en knapp meter bädd på varje sida av mittgången, det var inte tillräckligt bra för mig. Tanken när jag byggde bäddarna var att jag skulle ha gott om plats i gången och kunna komma in med skottkärran. Men hur ofta kör man in en skottkärra i växthuset mitt i sommaren?! 



Mitt system med en bredare mittgång blev ineffektivt då jag hade svårt att utnyttja utrymmet längst mot väggen, jag tillbringade mycket tid lutandes in i djungeln för att försöka nå och tjuva... 

I höstas byggde jag om det och har ca 60 cm bäddar på båda sidorna, sen har jag två smala gångar på ca 30 cm och en bred bädd i mitten på ca en meter. Bädden i mitten har ett uppehåll efter ca 5 m där jag kan korsa planteringen och gå över till den andra gången.

 
Jag har stora förhoppningar på att det här kommer att vara ett effektivare sätt att använda utrymmet, jag kommer att få in mer växter och tror även att jag utnyttjar höjden effektivare då jag kan odla även i mitten, där takhöjden är som högst :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar