torsdag 15 februari 2018

Hur många tomatplantor ska man så..?

Nu sitter vi här och ska så tomater så det bubblar av grönska om några månader, men hur vet man egentligen hur många man ska så?

Jag brukar försöka klämma ner fem plantor per kvm jord. Det kan va några färre eller någon mer. Optimalt kanske är fyra plantor på en kvadratmeter men det tycker jag är lite snålt... 
Jag som har ca 13 meter i min tunnel som jag avsatt för tomater behöver då 13x5= 65 stycken plantor för växthuset. 

Därutöver måste jag räkna in amplarna, jag räknar med 1 ampel per meter, alltså 13 amplar. 
Då jag har några meter ner till växthuset och ogärna vill ha mina små barn där som plundrar allt vad dom kommer över på egen hand sätter jag alltid ett gäng tomater i krukor på altanen, en undanmanöver :) Jag brukar räkna med minst 6 kruktomater, här föredrar jag outdoor girl och black sweet cherry för att dom har så otroligt god smak och fångar mina barn :) 

Då har jag alltså 84 stycken tomter som jag med gott samvete kan driva fram... 


Kvadratmeter land x 5 + antal krukor + några extra om du är oroligt lagd => Så många fröer som ska ner i jorden nu :) 

Jag har även lekt med tanken att sätta ett gäng tomater på friland... För att lösa det brukar jag driva upp ca 10% fler tomater än vad jag bör... jag misstänker att jag kommer landa på ca 100 plantor för att det är ett jämt och fint tal... då kommer jag att ha en stor mängd med plantor som verkligen inte får plats i växthuset och vips så finns det tomater för landen utanför :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar