torsdag 22 februari 2018

Få mer ljus, helt gratis med speglar!

Som så många andra har jag byggt en förkultiveringsstation till mina växter.
För att maximera mängden ljus som når mina plantor ser jag till att så lite ljus som möjligt går till spillo.

Jag började att tänka på det ut ett klimatperspektiv då jag inser att mina ljus ramper faktiskt påverkar elräkningen, mer om vad det kostar med extra växtbelysning kan du läsa här.

Jag funderade på hur jag skulle kunna maximera ljuset och återanvända det och började skissa på en stor reflektor det hela slutade med att jag gick ut i ladugården och hämtade in alla gamla speglar som har ok reflektering. Sen har jag placerat dom under mina växter och ställer även upp ett par på sidorna, det blir lite bökigt att hantera, särskilt när plantorna är små och ljusrampen sitter nära speglarna, men jag ska utvärdera och se om jag tycker att jag får knubbigare plantor när jag överöser dom med ljus på detta sätt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar