fredag 2 februari 2018

Nya namnlappar - nytt försök att hålla ordning ända till september...

Det här med allt hålla ordning bland sådderna brukar gå jättebra för mig - de första veckorna... Vid första omplanteringen brukar ett fåtal tappa sina namnstickor, men då är jag alltid övertygad om att jag kommer att komma ihåg vilka det var och bestämmer mig glatt för att memorera dom...

Vid andra omplanteringen har jag ofta lite bråttom för då har det hunnit bli vansinnigt många plantor och väldigt intresserade barn som gärna hjälper till... Då byter några pinnar plats, andra tappas bort och helt plötsligt så har dom jag memorerade namnet på mångdubblats och jag har redan tappat bort vilka det var jag skulle komma ihåg från första början... Sen fortsätter det såhär... Helt ärligt kan jag säga att av över 130 uppdragna plantor förra året lyckades jag behålla namnlapparna på 34 stycken (jag räknade in dom när jag städade växthuset i höstas och skrattade åt mina hopplösa försök...)

Efter analys av mitt problem verkar jag ju ha större intresse och förmåga i början av såperioden och därefter går det utför... Jag måste alltså hitta ett system som kan fästas på plantan i ett tidigt skede... Så nu har jag små etiketter som till en början trycks ner i sådden enligt ovan och därefter ska dom hängas runt plantan, då dom är så små kommer jag att kunna trä dom runt en väldigt liten planta utan att den skadas eller tyngs ner.

Jag köpte mina på ebay, där jag köper massor av fiffiga saker till mina odlingar... (Vad ska jag ta mig till efter Brexit?!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar